Housutakkibanner.jpg

Taas on kerääntynyt asioita tänne blogiin esiteltäväksi muutama, mutta vasta uuden kevättakin valmistuminen tänään sai tämän laiskamadon aloittamaan kirjoittelun. En välttämättä tarvinnut kevättakkia ja suunnitelmat olivatkin hieman erilaiset takin teon alkaessa, mutta tarvikkeista johtuen sainkin uuden armeijavaikutteisen takin, josta opinkin projektin edetessä pitämään yhä enemmän.

Pidän kierrätyksestä enkä halua oikein koskaan heittää pois hyvää kangasta vanhojen vaatteiden muodossa, joten kun vanhat villakangashousuni eivät kelvanneet kenellekään edes vaatteidenvaihtoiltamissa, ajattelin tehdä niistä jotain aivan muuta. Tummanvihreät housut saivatkin siis uuden elämän jo käyttökelvottomiksi riekaloituneiden toisten vihreiden ulkoiluhousujen kanssa. Villakangasousujen etutaskuista tuli helposti takin etutaskut ja takataskukin pääsi lähes samaan kohtaan käyttöön kuin housuissakin. Vyötärökaitale muuttui vyöksi. Muut osat takkia joutuivatkin oikeastaan aivan eri paikkaan kuin mistä ne olivat lähtöisin. Toisten housujen etutaskut pääsivät olkäpäille ja takataskut kyynärpäiden kohdalle. Housunlahkeet nätti kuvio pääsi selkään ja villakangashousujen lahkeista tuli korkea kaulus sekä hihansuut. Ainoastaan vuori tässä takissa on tehty uudesta materiaalista ja sekin oli muista projekteistä jäänyttä flanellia. Napitkin sekä vetoketju ovat mummolasta löytyneestä ompelutarvikesäkistä. Kaikkia kuvassa olevia housuja kuitenkaan en päässyt vielä käyttämään, joten kunhan keksin ruskeille housuille käyttötarkoituksen, saavat nekin toivottavasti uuden elämän.

¤¤¤¤¤

Again I've managed to pile up on things I need to blog about but until I finished my new spring jacket today, I didn't bother to start typing, lazy as I am. I didn't necessarily need a new jacket and when I started it my plans were somewhat different, but because of the ingredients available I got a new army-influenced jacket which I actually really learned to like during making of it.

I like recycling and never really want to throw away good fabric in the form of old clothes so when my old wool cloth trousers didn't even go in the old stuff exchange with the girls, I thought I'd make something completely different out of them. So my dark green trousers got a new life with another pair of green outdoors trousers that had already been ripped rather unusable from the leg parts. The front pockets of the wool cloth trousers easily turned into front pockets of the jacket and even the back pocket barely moved. The waistband turned easily into a belt. The rest of the material pretty much was scattered all over not even close to where it used to be. The other trousers' pockets turned up on the shoulders and the back pockets at elbows. The pretty pattern on the trouser leg went in the middle of the back and the trouser legs of the wool cloth trousers made the high collar and the sleeve cuffs. Only the lining was made of new material and even that was leftover flanel from some other project. The buttons and zipper were from my grandma's old sewing stash. I didn't get to use all the trousers in the picture yet, so once I find a use for them, they will hopefully get a new life too.

Housutennen5s.jpg

Housutakkicombine.jpg

 

Blogaamatta unohtuneet kavereille lahjaksi päässeet tiskirätit täytyy kai myös esitellä. Kokeilin kahta erilaista kuviota ja tein bambulangasta rätit nopeasti muistaakseni 4 mm puikoilla. Ei siinä kauan mennyt, kun tällaiset pääsivät puikoilta.

¤¤¤¤¤

Dishcloths that I forgot to blog about earlier must be shown now aswell. They got to be presents to two of my friends. I tried two different patterns and made the cloths quickly from some bamboo yarn on 4 mm needles if i remember correct. Didn't take long for these to fall of the needles.

Tiskirtit001s.jpg

Tiskirtit011s.jpg

 

Täytynee ylpeillä myös uudella taidollani, pullataikinan teolla. En koskaan ennen osannut tehdä pullataikinaa oikein, vaan sain siitä hirmu kovaa ja pullat olivat kivikovia. Kuitenkin tällä Merjan ohjeella onnistuin tekemään hyviä pullia, vaikka makeutta kenties itse olisin hieman lisää toivonutkin. Ehkä ensi kerralla osaan itse jo tuunata ohjetta. Omat pullani pääsivät laskiaispulliksi laskiaistiistaina.

¤¤¤¤¤

I must be proud of my new skill of making a bun dough. Ever before have I been able to get it quite rifgt but instead it's been very hard and the buns have been hard as rock. Now however with this recipe from Merja I managed to make good buns, even though I like my buns a little sweeter. Maybe next time I can already fine tune the recipe a bit. My buns turned into some cream buns.

Laskiaispullat1s.jpg

 

 

Kirjoitan tänne ylös myös juustopiirakkani ohjeen, sillä eilen huomasin joidenkin ruokatarvikkeiden pian menevän vanhaksi ja päätin käyttää ne leivontaan. Piirakka on samankaltainen kuin aiemmin tekemäni  savuporo-aurajuustopiirakka.

 

Juustopiirakka

Pohja:

- 1 dl grahamjauhoja

- 1 dl ruisjauhoja

- 1 tl leivinjauhetta

- 1/2 tl suolaa

- 150 g margariinia

- 1/2 dl maustamatonta jogurttia

- 2 kananmunaa

Sekoita kuivat aineet keskenään sekä muut ainekset kuivien ainesten joukkoon. Painele voideltuun tai leivinpaperilla vuorattuun piirakkapohjaan.

 

Täyte:

- 1/2 punainen paprika

- 50 g fetajuustoa

- 1 dl juustoraastetta

(- homejuustoa)

- 1 kananmuna

- 1 dl maustamatonta jogurttia

- 1 dl ruokakermaa

- 200 g raejuustoa

- mustapippuria

Ripottele pieneksi pilkottu paprika, feta, juustoraaste ja homejuusto piirakkapohjan päälle. Sekoita muut ainekset keskenään ja kaada massa vuokaan. Paista 200 asteisessa uunissa n. 25 - 35 minuuttia.

¤¤¤¤¤

Also I made some cheese pie yesterday since I had some ingredients going bad soon and I'm going to post the recipe now before I forget it, since I think it turned out pretty good. The pie is similar to my smoked reindeer and blue cheese pie.


Cheese pie

Base:

- 1 dl graham flour

- 1 dl rye flour

- 1 tsp baking powder

- 1/2 tsp salt

- 150 g margarine

- 1/2 dl unflavoured yoghurt

- 2 eggs

Mix together the dry ingredients and add the rest into the mixture. Press the dough in an oiled or baking paper lined pie mold.


Filling:

- 1/2 red paprika

- 50 g feta cheese

- 1 dl grated cheese

(-  blue cheese)

- 1 egg

- 1 dl unflavoured yoghurt

- 1 dl cooking cream

- 200 g cottage cheese

- black pepper

Sprinkle the fine cut paprika, feta, grated cheese  and blue cheese on the pie base. Mix all the other ingredients together and pour the mixture in the mold. Bake in 200 gedrees celcius oven for about 25 - 35 minutes.

Juustopiirakka024s.jpg

Juustopiirakka035s.jpg

 

Viimeisimpänä on jäljellä piirustus, jonka tein viime viikolla. Pidän viikinkitaiteesta ja yksi lempiaiheistani on griippieläimet. Tässä siis griippikorpit A3-paperilla.

¤¤¤¤¤

Lastly there's a drawing which I made last week. I like viking art and one of my favourite subjects is gripping beasts. So here are the gripping ravens on an A3 paper.

Griippikorppi2s.jpg