Vihdoinkin sain aikaiseksi päivittää blogia kaiken kiireen keskellä. Tässä tulee siis viimeisen kuukauden aikana tehtyjä ruoka-aiheisia asioita esiteltyä ja hieman sen jälkeen seuraa käsityöpäivitys.

¤¤¤¤¤

Finally I got around to blogging in the middle of being all busy. So here's the post about the food related things I've done during the past month or so and after that I'll do the handcraft post.

 

Ensimmäisenä kakkutilaus, jonka tein marraskuussa lähihoitajalle, joka valmistui jo syyskuussa, mutta jota juhlittiin nyt. Toivottiin kahta 16 hengen samanlaista kirjanmuotoista kakkua, jossa kirjan reunalla istuu tummahiuksinen suurisilmäinen tyttö juhlamekossa. Myös lähihoitajan lakki haluttiin mukaan kakkuun. Kakuissa on tumma kakkupohja ja sisällä valkosuklaatuorejuustotäytettä sekä vadelmia.

¤¤¤¤¤

First a cake order that I made in November for a sort of nurse who graduated in Seoptember but which was celebrated now. They wished for two identical 16 person cakes in the shape of a book with a dark haired wide eyed girl in a fancy dress sitting on the edge of the book. They also wanted a nurse graduation hat on the cake. The cake base is dark and the filling white chocolate cream cheese filling with raspberries.

 

Täytteen ja kakkupohjan jämistä tein tämän miniomenahyydykekakun. Murustin kakkupohjan, lisäsin joukkoon hieman sulatettua margariinia ja hyydytin pyöreässä muotissa. Päällä kaadoin lopun valkosuklaatäytteestä ja pinnalle survoin omenia, lisäsin hieman punaista väriä ja hyydytin liivatteella. Tuli oikein hyvää, vaikka pääsinkin vasta pari päivää leipomisen jälkeen kakkua kaverin kanssa maistamaan.

¤¤¤¤¤

From the leftovers of the cake base and the filling I made this mini apple cheese cake. I crumbled up the cake base, added some molten margarine and hardened in a ring mold. I poured the rest of the white chocolate filling on it and on top I blended some apples, added a bit of red color and coagulated with gelatine. The cake turned out really good even though I didn't get to taste it with a friend until a few days after making.

 

Ja sitten on aika vuotuiselle piparkakkuhulluudelleni! Tällä kertaa itse asiassa olin kovin kesy ja tein kolme piparkakkutaloa, jotka edelleen odottavat uusia omistajiaan. Ebellä on aina ihania piparkakkutaloja ja tällä kertaa halusin kokeilla tehdä samankaltaisia taloja kuin hänkin. Täältä löytyvät myös hänen ohjeensa samankaltaisiin piparkakkutaloihin, vaikka itse improvisoinkin. Minun kuumamarenkini piparkakkutalojen koristeena ei tällä kertaa onnistunut oikein yhtään, mutta tulihan niistä silti jonkinnäköiset.

¤¤¤¤¤

Then again time for my annual gingerbread madness! This time I actually was very tame and made three gingerbread houses that are still waiting for their new owners. Ebe always has lovely gingerbread houses and this time I wanted to try to make similar houses as she does. Here you can also find her instructions to this kind of houses even though I improvised a bit. My Italian meringue on the decorations was not cooperating with me at all but the houses turned out ok anyway.

 

Viimeisenä nämä muruomenarahkamuffinit sekä -piirakka. Muffinit vein bändikavereille syötäväksi ja piirakan kaveriani piristämään. Ohje oli samankaltainen kuin tässä mustikkapiirakassa, mutta jugurtin sijaan käytin rahkaa ja mustikoiden sijaan päällä omenaviipaleita. Piirakassa omenat olivat murujen alla, kun taas muffineissa päällä.

¤¤¤¤¤

Lastly these crumb apple quark muffins and pie. The muffins I took to my fellow bandmates and the pie to cheer up a friend. The recipe was similar to this blueberry pie but instead on yoghurt I used quarck and instead of blueberries I used apples on top. On the pie the apples were under the crumbs and on the muffins they were on top of them.